Doorgaan naar hoofdcontent

VOC

Een reclamespotje op de radio was het begin van mijn terugkerende bezorgdheid over Neerlands welzijn. Want luistert u even met mij mee? “Het is het jaar van de Egel in Nederland en als U een egel hebt gezien meldt dit dan bij het Landelijk steunpunt. Want het is dit jaar het jaar van de egel!” Wie betaalt dit spotje eigenlijk? Dus denk je even de gebruikelijke poldervergadering in: “Jan, we moeten toch echt iets doen aan de huisvuil verbrandingscentrale hoor, het loopt de spuigaten uit, we laten alle Nederlanders al 10 jaar het huisvuil keurig scheiden waarop wij het vervolgens allemaal op 1 hoop gooien en simpelweg verbranden.”
“ik weet het Klaas, maar zo eenvoudig is het niet, we hebben in ieder geval nog een tweede afleidende manoeuvre bedacht, dat zal ze wel weer 10 jaar bezig houden “.
”Oh, je bedoelt het scheiden van plastic flessen, boterkuipjes enzo?”
"Ja, dat zal ze wel even bezighouden”.
“Heel goed Jan. Maar dan het volgende punt, hoe krijgen we het voor elkaar dat de derde dinsdag van september een beetje vrolijk uitpakt, ik heb nog steeds geen ideeën gehoord?”
“Oh maar daar zijn we al lang uit hoor, heb je de geweldige reclamespotjes niet gehoord op alle radiostadions van Nederland?” “Nee vertel op “. “Nou we hebben bedacht dat we de dieren in Nederland nog verder centraal gaan stellen. Dat is fijn voor de mensen want dan hebben ze ook eens iets positiefs en het is fijn voor ons want dan hoeven we voorlopig even niet te praten over toekomstscenario’s of om nog maar te zwijgen over een visie”. “Slim. Vertel verder”. “Nou we hebben een landelijk steunpunt van de Egel opgericht. Zoals je weet is een egel een nachtdier dus zie je ongeveer nooit een egel. Maar dat hoeft ook niet want we maken de mensen alleen maar bewust van het feit dat we egels in Nederland hebben. En als ze dan zich realiseren dat die diertjes er wel degelijk zijn gaan ze zich daarop concentreren en om het spel element compleet te maken mogen ze ook bellen of mailen met het landelijk Egel steunpunt om te melden dat ze daadwerkelijk een egel hebben gezien! zij blij, wij blij, iedereen blij en de egel krijgt ook eindelijk de erkenning die het verdient.”
“wat een geweldig idee zeg, heb je al terugkoppeling van de burgers over deze unieke actie?”
“Sterker nog, ik heb zojuist vernomen dat ons initiatief zo wordt gewaardeerd dat er spontaan ideeën voor het volgende jaar worden aangeleverd.”
“Nee echt, wat een succes vertel!” “Zoals je misschien wel weet zijn er heel wat beroepsgroepen in Nederland in de knel gekomen, bonussen, instortende markten, vergeten beroepseer, en noem het allemaal maar, je kent het wel, het gebruikelijke gezever”
“Gut ja, hou op, de kranten staan er vol van!” “Ja, dus nu is er al een vereniging opgericht die volgend jaar wil laten uitroepen tot het jaar van de kwal, en een ander initiatief is spontaan genomen om DE MIER centraal te stellen.
“Zooo, dat is goed nieuws!” “Ja, en het wordt nog beter, het is ook allemaal vredelievend en zal de vrijetijdsindustrie een enorme boost geven, na het weilandgolfen, gaan we in Nederland een heus mierenneuk toernooi krijgen in september 2010!”
“wat geweldig, ook Internationaal gezien, heel goed voor het imago van Nederland, zie je wel je hoeft helemaal niet de Hudson rivier af te varen om succesvol als Natie te zijn. Je moet gewoon slim zijn, handen uit de mouwen en doen!”
“Precies.”

Reacties

Populaire posts van deze blog

Allerlei Mensen en hun dingen: Rode nagels

Neelie Nails.

Rode nagels. En dan bedoel ik bewust roodgelakte nagels. Neelie Kroes zette de trend, toen ze Eurocommissaris werd. Kijk maar eens op foto’s van haar tijdens congressen, televisieoptredens, altijd die rode nagels.
Rode nagels en succes lijken wel hand in hand te gaan. En natuurlijk willen we dan ook weten wat het mannenbolwerk er van vindt. En wat blijkt: 'Alle leuke modekleurtjes ten spijt, mannen vinden rood nog altijd de allermooiste kleur als het gaat om nagellak bij vrouwen. Het merendeel van de Nederlandse heren associeert deze kleur namelijk met een sexy uiterlijk. Dat blijkt uit een onderzoek van Etos naar vrouwen en hun nagellakgewoontes dat is uitgevoerd door onderzoeksbureau Panel wizard onder 500 mannen en 500 vrouwen. Ik kan me voorstellen dat rode nagels gekozen worden om de uitstraling. Rood is de kleur van actie, energie en liefde.

© Siegfried Woldhek 2002 Maartje ’t Hart kiest ook rode nagels.
Kennen we nog meer mensen met rode nagels die succesvol zijn?…

Hoe werkt inspiratie?

Suikeroom lost het op!
Een tijdje geleden is hij overleden. Ik heb daarna dan ook een tijdje geleden.
In gedachten spreekt hij wel eens tot mij Wat klinkt zijn stem dan ontzettend blij!
Maar wat nou het mooiste is van al Ik kan bewijzen dat het waar is, al klinkt het mal
Ik heb zijn stem gevangen op een dictafoon En zo is hij van al mijn gedachten mijn suikeroom.
Als mijn creativiteit stagneert Spreekt mijn suikeroom mij toe: ‘Ik heb zo genoten van je verhalen snoes’ Dan smelt ik in mijn eigen kroes.
De creativiteit gaat zo weer vloeien En al het andere geneuzel zal me werkelijk boeien!


‘Call me. Any time, any place, anyway’!

Blondie voorspelde in 1980 twee dingen: dat er dringend een mobiele telefoon nodig was en dat verlangen bezong ze in de titelsong van American Gigolo: ‘Call me any time, any place anyway!
http://youtu.be/mOZPRm5BW0Y

En dat Richard Gere er 33 jaar later nog zo appetijtelijk uitziet dat hij in een interview over zijn nieuwe film ‘Arbitrage’ die vandaag uitkomt met een gerust hart Mark Twain kon citeren:
‘Aging is an issue of mind over matter. If you don’t mind it doesn’t matter’