Doorgaan naar hoofdcontent

Saab forever!

Het kan verkeren, dat zei Brederode al, en hij kende hele strenge winters. In deze dagen waar het kwik ’s nachts daalt tot –10 graden Celcius, maken we een barre winter door. Ik heb het over Saab. Uitgerekend de winter-auto bij uitstek, staat nakend in de kou. Sinds 1990 is dit merk eigendom van GM. Het leek destijds een hele normale overname, maar alhoewel ik problemen had met het woord ”Vectra” op de dorpel van een van mijn nieuwere Saabs, was ik blij met de toekomst die mij als Saab rijder was geboden. In mijn onschuld dacht ik ook nog dat GM blij was met Saab omdat het een hele mooie auto is.

Maar goed, dat was gedacht vanuit de klant. En daar had GM het niet over. Saab, palingdroom van Baas, heeft mij sinds 1982 overal gebracht en vooral als het er toe deed. Als de rayonhoofden onrustig werden, krabde ik de ramen van Saab af, nam plaats achter het stuur en joeg de kachel aan. Waar collega autorijders nog wel eens in een slip geraakte stuurde ik mijn stabiele Saab gewoon rechtdoor.

Ik sloeg mijn knuisten om het stuur en gaf beheerst gas en walste met het grootste gemak over ’s Heeren wegen met een doelbewustheid die Saab (dus Baas) eigen was. Ik had bij Saab ook altijd associaties met Rally’s, met gele extra koplampen, met zwart wit geblokte finish vlaggen, met Saab haal je altijd de Finish. Ja, nu zijn we echt bij de finish aanbeland. U gelooft het niet?

Laten we even kijken waar het bij Saab over gaat. Design. Originaliteit. Iets met een ziel. Iets met een breed gebektheid, waar je blij van wordt. Dus ook de veiligheid en betrouwbaarheid. Waar doet dat aan denken? Aan een regering van een land. Iets om op te vertrouwen. Iets wat je nooit in de steek laat. Waarden, normen,. Ja dat komt ons wel bekend voor. Wanhopig vasthouden aan wat stabiliteit lijkt.

Maar Saab besturen is nog niet een echte Saab besturen! En daar, lieve mensen komen we tot de kern. Toen GM besloot dat de Saab een prachtige Leasebak zou kunnen zijn ging het fout. Het besturen van een onderneming, die toevallig Saab heet, is nog heel iets anders dan weten wie de bestuurders zijn van Saab.

Onafhankelijke geesten die zich altijd aangetrokken voelden tot Saab en hem ook daadwerkelijk kochten, werden steeds meer gemodelleerd door bestuurders van GM.
Het summum vond ik wel het chromen randje rond de kofferbak, alsof we dat nodig hadden!
Nee, daar is het wat mij betreft mis gegaan. Het is geen kwestie van “silver lining”. Ja ik weet het wel, gut we hebben het maar over een auto. Maar, daar wil ik het dan nu heel even over hebben, als je de keuze op dit moment hebt wil je toch niet verrast worden door een geluidloze groene sluipmoordenaar maar liever een stoere meedogenloze sneeuwtank die ook nog goed gedijd aan de CÔte?
Kortom je hebt maar een kans om het goed te doen waarom dan niet de directieve weg? De Baas weg,de Saab weg? Ach alles gaat voorbij maar wat ik jammer vind is waarom het goede niet behouden kan worden en het nieuwe omarmd kan worden?

Reacties

Populaire posts van deze blog

Allerlei Mensen en hun dingen: Rode nagels

Neelie Nails.

Rode nagels. En dan bedoel ik bewust roodgelakte nagels. Neelie Kroes zette de trend, toen ze Eurocommissaris werd. Kijk maar eens op foto’s van haar tijdens congressen, televisieoptredens, altijd die rode nagels.
Rode nagels en succes lijken wel hand in hand te gaan. En natuurlijk willen we dan ook weten wat het mannenbolwerk er van vindt. En wat blijkt: 'Alle leuke modekleurtjes ten spijt, mannen vinden rood nog altijd de allermooiste kleur als het gaat om nagellak bij vrouwen. Het merendeel van de Nederlandse heren associeert deze kleur namelijk met een sexy uiterlijk. Dat blijkt uit een onderzoek van Etos naar vrouwen en hun nagellakgewoontes dat is uitgevoerd door onderzoeksbureau Panel wizard onder 500 mannen en 500 vrouwen. Ik kan me voorstellen dat rode nagels gekozen worden om de uitstraling. Rood is de kleur van actie, energie en liefde.

© Siegfried Woldhek 2002 Maartje ’t Hart kiest ook rode nagels.
Kennen we nog meer mensen met rode nagels die succesvol zijn?…

Hoe werkt inspiratie?

Suikeroom lost het op!
Een tijdje geleden is hij overleden. Ik heb daarna dan ook een tijdje geleden.
In gedachten spreekt hij wel eens tot mij Wat klinkt zijn stem dan ontzettend blij!
Maar wat nou het mooiste is van al Ik kan bewijzen dat het waar is, al klinkt het mal
Ik heb zijn stem gevangen op een dictafoon En zo is hij van al mijn gedachten mijn suikeroom.
Als mijn creativiteit stagneert Spreekt mijn suikeroom mij toe: ‘Ik heb zo genoten van je verhalen snoes’ Dan smelt ik in mijn eigen kroes.
De creativiteit gaat zo weer vloeien En al het andere geneuzel zal me werkelijk boeien!


‘Call me. Any time, any place, anyway’!

Blondie voorspelde in 1980 twee dingen: dat er dringend een mobiele telefoon nodig was en dat verlangen bezong ze in de titelsong van American Gigolo: ‘Call me any time, any place anyway!
http://youtu.be/mOZPRm5BW0Y

En dat Richard Gere er 33 jaar later nog zo appetijtelijk uitziet dat hij in een interview over zijn nieuwe film ‘Arbitrage’ die vandaag uitkomt met een gerust hart Mark Twain kon citeren:
‘Aging is an issue of mind over matter. If you don’t mind it doesn’t matter’