Doorgaan naar hoofdcontent

Ontzieligen


Nee, u bent niet terecht gekomen bij het Uitvaartcentrum waar de zojuist overleden persoon zijn ziel laat gaan. U bent gewoon in uw eigen omgeving waar u enkele malen per dag zou kunnen luisteren naar de nieuwste campagne van de stichting ideële reclame (kortweg Sire). Met het onderwerp “aardig zijn tegen onbekenden”. Is daar nu behoefte aan vraagt u zich af?

Jawel, Sire heeft onderzocht dat 78% van de Nederlanders vindt dat we aardiger moeten zijn tegen onbekenden. Let op: Onbekenden!

Dus hoe we tegen buren, familie, vrienden of leraar zijn maakt niets uit, het gaat hier, nogmaals, om onbekenden.
Dat is de rechtvaardiging van deze ideële stichting voor het opzetten van deze campagne.

Dus als Marcel van Dam de volgende keer zijn boek “De onrendabelen van onze maatschappij” komt promoten op de Televisie, zal deze stichting hem op de vingers tikken. Immers, hij is onaardig, zeer onaardig zelfs tegen een grote groep onbekenden!
Foei.

Uit hetzelfde onderzoek blijkt ook nog dat 14 procent zich helemaal geen raad weet als een onbekende een aardig gebaar maakt. Dus wanneer we aardig zijn tegen een onbekende en hij slaat niet meteen terug, is 17 procent zelfs ronduit achterdochtig.

Onbekend maakt dus onbemind.
Niets nieuws onder de zon, wat de boer niet kent eet-ie niet en ga zo nog maar even oer- Hollands door.

Wat wel nieuw is? Dat dezelfde mensen die in de jaren ‘70 het hardst riepen als ze een scheet lieten: “moet kunnen” nu willen dat wij allemaal aardiger zijn, manieren tonen, elkaar waarderen.

Voorbeeldje?
Guusje ter Horst, hoofd van de Binnenlandse huishouding, roept op om waarden en normen hoger te waarderen en geeft als voorbeeld, en nu citeer ik, “...dat er bovenmatig gedronken wordt door de mensen (de grote groep onbekenden) en dat dit slecht is voor de gemeenschapszin.”
Huh??
Nu ken ik wel het woord “overmatig” drinken wat zoiets betekent als te veel drinken.
Mevrouw ter Horst wilt u alstublieft wat aardiger zijn tegen onbekenden?”

Of, ja nu ben ik op dreef, de media zendtijd die door de overheid misbruikt wordt, deze dagen vlak voor Carnaval, om op te roepen vooral voorzichtig te zijn, omdat het koud is. (de voorspelling voor het Carnavalsweekend is een temperatuur van -5 graden Celsius overdag). Zet de knuffelpaal maar alvast klaar!

Reuze aardig hoor. Goed geluisterd naar de campagne van Sire! Maar, en nu kom ik waar ik wezen wil, mogen wij dat alstublieft zelf bepalen? Kom op zeg!

Dit is een pleidooi voor het ontzieligen van de Nederlandse maatschappij.
Ergens is er een pechvogel, een onbekende onrendabele, of hup meteen 15 politici en journalisten er omheen.
Als zelf opgeworpen woordvoerders van de zieligen krikken ze zo even lekker hun eigen ego op.

Maar wij weten dat het doodknuffelen van deze mensen helemaal niet aardig is. Het is denigrerend, en bepaald niet stimulerend. Of zoals Rutte het zegt:”kijk naar wat de mensen wel kunnen!” Kijk dat is pas aardig.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Allerlei Mensen en hun dingen: Rode nagels

Neelie Nails.

Rode nagels. En dan bedoel ik bewust roodgelakte nagels. Neelie Kroes zette de trend, toen ze Eurocommissaris werd. Kijk maar eens op foto’s van haar tijdens congressen, televisieoptredens, altijd die rode nagels.
Rode nagels en succes lijken wel hand in hand te gaan. En natuurlijk willen we dan ook weten wat het mannenbolwerk er van vindt. En wat blijkt: 'Alle leuke modekleurtjes ten spijt, mannen vinden rood nog altijd de allermooiste kleur als het gaat om nagellak bij vrouwen. Het merendeel van de Nederlandse heren associeert deze kleur namelijk met een sexy uiterlijk. Dat blijkt uit een onderzoek van Etos naar vrouwen en hun nagellakgewoontes dat is uitgevoerd door onderzoeksbureau Panel wizard onder 500 mannen en 500 vrouwen. Ik kan me voorstellen dat rode nagels gekozen worden om de uitstraling. Rood is de kleur van actie, energie en liefde.

© Siegfried Woldhek 2002 Maartje ’t Hart kiest ook rode nagels.
Kennen we nog meer mensen met rode nagels die succesvol zijn?…

Hoe werkt inspiratie?

Suikeroom lost het op!
Een tijdje geleden is hij overleden. Ik heb daarna dan ook een tijdje geleden.
In gedachten spreekt hij wel eens tot mij Wat klinkt zijn stem dan ontzettend blij!
Maar wat nou het mooiste is van al Ik kan bewijzen dat het waar is, al klinkt het mal
Ik heb zijn stem gevangen op een dictafoon En zo is hij van al mijn gedachten mijn suikeroom.
Als mijn creativiteit stagneert Spreekt mijn suikeroom mij toe: ‘Ik heb zo genoten van je verhalen snoes’ Dan smelt ik in mijn eigen kroes.
De creativiteit gaat zo weer vloeien En al het andere geneuzel zal me werkelijk boeien!


‘Call me. Any time, any place, anyway’!

Blondie voorspelde in 1980 twee dingen: dat er dringend een mobiele telefoon nodig was en dat verlangen bezong ze in de titelsong van American Gigolo: ‘Call me any time, any place anyway!
http://youtu.be/mOZPRm5BW0Y

En dat Richard Gere er 33 jaar later nog zo appetijtelijk uitziet dat hij in een interview over zijn nieuwe film ‘Arbitrage’ die vandaag uitkomt met een gerust hart Mark Twain kon citeren:
‘Aging is an issue of mind over matter. If you don’t mind it doesn’t matter’