Doorgaan naar hoofdcontent

Cross-over

Gisteren bracht Premier Rutte een bezoek aan de stad Manchester, Engeland. Een opvallende uitspraak die hij deed hierover in Dagblad Trouw: “Wat ik daar ging doen?” vroegen mensen mij vorige week “ik had zelf eigenlijk ook geen idee. Dit had ik in elk geval niet verwacht, heel inspirerend”.
Opmerkelijk omdat een Premier zijn kostbare tijd besteedt aan iets waarvan hij zelf tevoren zegt geen flauw benul van te hebben maar vooral opmerkelijk vanwege het woord inspirerend. Want dat is nu precies waarom de creatieve industrie in opkomst is. We hebben inspiratie nodig. U, ik en zelfs de Premier. Laat dat nou precies de core business van creatieve mensen zijn, om inspiratie over te brengen. En daarom groeit de creatieve industrie in deze barre tijden. In Nederland groeit deze sector sneller dan het landelijke gemiddelde en maakt 2% uit van het bruto binnenlands product. In Engeland is dat zelfs 5.6%. Ik ken veel kunstenaars, die deel uitmaken van deze creatieve industrie. Niet dat ze wisten, dat ze deel uitmaken van een officiële sector in Nederland. Kunstenaars waren voor de crisis, onderdeel van onze cultuur.
Gesubsidieerd bungelden ze vaak aan de rand van de maatschappij. Met of zonder alpinopet gingen kunstenaars fluitend aan het werk. Ze maakten prachtige schilderijen of films. Ze dansten in theaterproducties of zaten reclamecampagnes uit te denken met een glas whiskey in hun handen. Ondertussen liep de Economie over de hele wereld krakend vast. Toen we vorig jaar een nieuw kabinet kregen was ongeveer de eerste maatregel om flink te snoeien op alle subsidies op de hele cultuur sector. Dit leek onbarmhartig. Luid protest, ook vanuit de kunstenaars, wakkerde snel aan. Maar er ontstond ook iets nieuws door deze –achteraf- briljante maatregel.
De culturele sector werd zichtbaar! Een mooi voorbeeld is een interview, in alweer Trouw, van vorige week. In dat interview vertelde de directeur van het Meermanno museum in Den Haag dat ook zij bezwaar hadden tegen de maatregelen, zelfs met een gerechtelijk proces tegen de overheid hadden gedreigd. Maar toen, ja toen raakten ze geïnspireerd. De kracht van de verbeelding sloeg toe. Ze gingen aan de gang en binnen een half jaar hadden ze dankzij een communicatie campagne zo veel geld bij elkaar gebracht dat ze in het vervolg hun eigen broek voor een groot gedeelte kunnen ophouden! De directeur vertelde erbij dat hij vooral zo blij was omdat het museum veel zichtbaarder was geworden. Een voorbeeld van de wijze woorden van Einstein :”Necessity is the mother of invention”. En de kunstenaars? Ze zijn opgenomen in de door deze regering uitgeroepen negen topsectoren. Niets meer bungelen op het randje van de maatschappij.
Richard Florida, Wetenschapper aan de George Mason Universiteit, en schrijver van het boek (2002) “The rise of the Creative Class” voorspelde al dat de creatieven een grote rol gaan spelen in stedelijke ontwikkeling.
Het is een mooi geval van cross-over, een begrip uit de kunst, dat staat voor het toepassen van een mengeling van stijlen . De cross-over van kunstenaars, van de creatieven, zal ongetwijfeld leiden tot het scheppen van een nieuw kunstwerk: een economie waar beeldend vermogen net zo zwaar meetelt als eigen vermogen.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Allerlei Mensen en hun dingen: Rode nagels

Neelie Nails.

Rode nagels. En dan bedoel ik bewust roodgelakte nagels. Neelie Kroes zette de trend, toen ze Eurocommissaris werd. Kijk maar eens op foto’s van haar tijdens congressen, televisieoptredens, altijd die rode nagels.
Rode nagels en succes lijken wel hand in hand te gaan. En natuurlijk willen we dan ook weten wat het mannenbolwerk er van vindt. En wat blijkt: 'Alle leuke modekleurtjes ten spijt, mannen vinden rood nog altijd de allermooiste kleur als het gaat om nagellak bij vrouwen. Het merendeel van de Nederlandse heren associeert deze kleur namelijk met een sexy uiterlijk. Dat blijkt uit een onderzoek van Etos naar vrouwen en hun nagellakgewoontes dat is uitgevoerd door onderzoeksbureau Panel wizard onder 500 mannen en 500 vrouwen. Ik kan me voorstellen dat rode nagels gekozen worden om de uitstraling. Rood is de kleur van actie, energie en liefde.

© Siegfried Woldhek 2002 Maartje ’t Hart kiest ook rode nagels.
Kennen we nog meer mensen met rode nagels die succesvol zijn?…

Hoe werkt inspiratie?

Suikeroom lost het op!
Een tijdje geleden is hij overleden. Ik heb daarna dan ook een tijdje geleden.
In gedachten spreekt hij wel eens tot mij Wat klinkt zijn stem dan ontzettend blij!
Maar wat nou het mooiste is van al Ik kan bewijzen dat het waar is, al klinkt het mal
Ik heb zijn stem gevangen op een dictafoon En zo is hij van al mijn gedachten mijn suikeroom.
Als mijn creativiteit stagneert Spreekt mijn suikeroom mij toe: ‘Ik heb zo genoten van je verhalen snoes’ Dan smelt ik in mijn eigen kroes.
De creativiteit gaat zo weer vloeien En al het andere geneuzel zal me werkelijk boeien!


‘Call me. Any time, any place, anyway’!

Blondie voorspelde in 1980 twee dingen: dat er dringend een mobiele telefoon nodig was en dat verlangen bezong ze in de titelsong van American Gigolo: ‘Call me any time, any place anyway!
http://youtu.be/mOZPRm5BW0Y

En dat Richard Gere er 33 jaar later nog zo appetijtelijk uitziet dat hij in een interview over zijn nieuwe film ‘Arbitrage’ die vandaag uitkomt met een gerust hart Mark Twain kon citeren:
‘Aging is an issue of mind over matter. If you don’t mind it doesn’t matter’