Doorgaan naar hoofdcontent

Allerlei Mensen en hun dingen: De dansleraar en verwachtingen




Harde opzwepende House muziek schalt door de luidsprekers van de dansschool. Een spiegel over de hele breedte van de zaal reflecteert een groep van 14 tieners. Ze spiegelen de streetdance bewegingen van de dansleraar . Hij geeft de passen steeds aan door gebaren en roept daarbij instructies: ‘and two, three and march’. Het spel tussen leraar en leerlingen is een fenomeen op zich, los van de bewegingen de muziek of de danspassen. De les begint rustig en er is onverdeelde aandacht.

Wanneer het tempo van de muziek hoger wordt en de bewegingen ingewikkelder, ontstaat er iets nieuws bij de leraar en de leerlingen. Er lijkt wel een geleide schaal boven alle hoofden te zweven waarop zich de capaciteiten en ambities van de leraar en de leerlingen af tekenen. Intense concentratie afgewisseld met een blik op de parkeerplaats. Een gelukte sprong leidt tot glimlachen en contact tussen een paar tieners. De leraar die de aandacht terugpakt met een nieuw figuur. Een paar vertragen hun eigen tempo, een enkeling veegt de zweetdruppels van het voorhoofd. De leraar kijkt in de spiegel en ziet de geleide schaal boven alle hoofden ook ontstaan. Zijn focus verlegt zich van de hele groep naar een leerling die opeens stopt met dansen.

Dansleraar: ‘Kan je nou echt niet hoger met dat been?’

Leerling: ‘Nee, echt niet, pff ik ben moe’

Dansleraar: ‘Probeer het nog één keer’

Leerling: ‘Waarom? Het lukt me toch niet’

Dansleraar: ‘Dat valt me van je tegen’

De anderen dansen door maar de eenheid die in het begin zo zichtbaar was is verdwenen.

En dit, beste mensen, heb ik vandaag gadegeslagen. Want waar gaat dit in mijn ogen over? Los van een groep mensen die lekker ontspannen komen sporten in de vorm van streetdance, brengen ze allemaal iets essentieels mee. Verwachtingen. De leraar heeft zijn verwachtingen, over ambitie, inzet en groei. De leerlingen ieder voor zich hebben verwachtingen. Van de les natuurlijk, maar vooral van zichzelf. Hoe breng je 14 leerlingen en een ambitieuze leraar bij elkaar in deze ballenbak van verwachtingen? Na de les sprak ik met hem:

Hij is een boom van een kerel, gespierd, lenig. Enthousiast ook, gepassioneerd en toch zo rustig en zelfverzekerd. Hij leidt met veel succes deze moderne dansschool waar jongeren lessen in streetdance volgen. Ik raakte in gesprek met hem over een ergernis van hem. Hij kan maar niet begrijpen waarom er mensen lessen bij hem volgen en een laag ambitieniveau hebben.
De dansleraar: ‘Ik wil dat ze zich volledig inzetten, ik wil ze inspireren tot het beste, dat wil ik voor me zelf ook’.

Ik: ‘Aha! Interessant. Dus omdat jij een hoog ambitieniveau hebt verwacht je dat ook van je leerlingen? En wat willen je leerlingen?’

De Dansleraar: ‘Ja, daar zeg je iets, van sommigen weet ik dat ze alles uit zichzelf halen, maar dat zijn vaak ook degene die in het hoger onderwijs zitten. Degene die snel het bijltje erbij neergooien zitten in het lager onderwijs. Er wordt gewoon niet zoveel van hun verwacht en dus verwachten ze ook weinig van zichzelf, terwijl ik gewoon zie, gewoon weet dat ze meer kunnen!’

Ik: ‘Prachtig, je bent een bevlogen leraar. En wat gebeurt er als je die verwachting zou loslaten?’

De Dansleraar: ‘Ik vind het niet eerlijk dat jongelui opgroeien met lage verwachtingen in hun omgeving. En dat ze er dan naar gaan leven. Geen kansen voor zichzelf creëren en in mijn dansschool wil ik ze daar mee helpen, om meer uit zichzelf te halen!’

‘En, willen ze dat zelf ook?’

‘…..’


Nu komen we op het gebied van de vrije wil. Daarover de volgende keer.




Reacties

Populaire posts van deze blog

Allerlei Mensen en hun dingen: Rode nagels

Neelie Nails.

Rode nagels. En dan bedoel ik bewust roodgelakte nagels. Neelie Kroes zette de trend, toen ze Eurocommissaris werd. Kijk maar eens op foto’s van haar tijdens congressen, televisieoptredens, altijd die rode nagels.
Rode nagels en succes lijken wel hand in hand te gaan. En natuurlijk willen we dan ook weten wat het mannenbolwerk er van vindt. En wat blijkt: 'Alle leuke modekleurtjes ten spijt, mannen vinden rood nog altijd de allermooiste kleur als het gaat om nagellak bij vrouwen. Het merendeel van de Nederlandse heren associeert deze kleur namelijk met een sexy uiterlijk. Dat blijkt uit een onderzoek van Etos naar vrouwen en hun nagellakgewoontes dat is uitgevoerd door onderzoeksbureau Panel wizard onder 500 mannen en 500 vrouwen. Ik kan me voorstellen dat rode nagels gekozen worden om de uitstraling. Rood is de kleur van actie, energie en liefde.

© Siegfried Woldhek 2002 Maartje ’t Hart kiest ook rode nagels.
Kennen we nog meer mensen met rode nagels die succesvol zijn?…

Hoe werkt inspiratie?

Suikeroom lost het op!
Een tijdje geleden is hij overleden. Ik heb daarna dan ook een tijdje geleden.
In gedachten spreekt hij wel eens tot mij Wat klinkt zijn stem dan ontzettend blij!
Maar wat nou het mooiste is van al Ik kan bewijzen dat het waar is, al klinkt het mal
Ik heb zijn stem gevangen op een dictafoon En zo is hij van al mijn gedachten mijn suikeroom.
Als mijn creativiteit stagneert Spreekt mijn suikeroom mij toe: ‘Ik heb zo genoten van je verhalen snoes’ Dan smelt ik in mijn eigen kroes.
De creativiteit gaat zo weer vloeien En al het andere geneuzel zal me werkelijk boeien!


‘Call me. Any time, any place, anyway’!

Blondie voorspelde in 1980 twee dingen: dat er dringend een mobiele telefoon nodig was en dat verlangen bezong ze in de titelsong van American Gigolo: ‘Call me any time, any place anyway!
http://youtu.be/mOZPRm5BW0Y

En dat Richard Gere er 33 jaar later nog zo appetijtelijk uitziet dat hij in een interview over zijn nieuwe film ‘Arbitrage’ die vandaag uitkomt met een gerust hart Mark Twain kon citeren:
‘Aging is an issue of mind over matter. If you don’t mind it doesn’t matter’